Κατηγορία: Ειδήσεις, Εικαστικά
Το μέγεθος κάθε βακτηρίου είναι μόνο λίγα
εκατομμυριοστά του μέτρου μικρό, και διασπώνται κάθε 20 λεπτά δημιουργώντας
τελικά μεγάλες αποικίες αποτελούμενες από εκατομμύρια μικροοργανισμών. «Μπορούμε
να φανταστούμε ολόκληρη την αποικία σαν έναν μεγάλο εγκέφαλο, έναν υπερ-εγκέφαλο που λαμβάνει σήματα, επεξεργάζεται
πληροφορίες και μετά αποφασίζει πού να στείλει τα βακτήρια και πού να συνεχίσει
να εξαπλώνεται,» λέει ο Ben-Jacob.
Στο εργαστήριό του, ο Ben-Jacob καλλιεργεί βακτήρια σε τρυβλία πέτρι και τα εκθέτει σε διαφορετικές συνθήκες—όπως σε μεταβολές θερμοκρασίας, για παράδειγμα—σε μια προσπάθεια να αντιγράψει λίγο από την μεταβλητότητα του περιβάλλοντος όπου αναπτύσσονται τα βακτήρια. «Η ιδέα ήταν πολύ απλή,» μας εξηγεί. «Αν θες να παρατηρήσεις τις ικανότητές τους, πρέπει να τα προκαλέσεις». Ο φυσικός μπόρεσε να παρατηρήσει τον τρόπο που η αποικία ανταποκρίθηκε στην πίεση των διαφορετικών μεταβολών.
Καθώς ήταν αντίθετος στην ιδέα να αφήσει τα βακτήρια να αναπτυχθούν σε σταθερές συνθήκες, για επιστημονικούς σκοπούς, τα άφηνε να αναπτυχθούν μέσα σε κλίβανο με συγκεκριμένη θερμοκρασία, τα έβγαζε έξω, τα άφηνε και έπειτα τα τοποθετούσε πίσω στον κλίβανο. Κατά διαστήματα, πρόσθετε στα τρυβλία αντιβιοτικά και άλλες επεξεργασίες για να προκαλέσει μια φυσική αντίδραση. Τα βακτήρια διεγείρονταν, επικοινωνούσαν μεταξύ τους προς αντίδραση εκείνων των ερεθισμάτων. Αυτά εξέκριναν ουσίες λιπιδιακής σύστασης επιτρέποντάς τα να κινηθούν, και σχημάτιζαν σύνθετους σχηματισμούς με κουκκίδες και ελικοειδής διακλαδώσεις.
Από την πρώτη στιγμή είδε μια αποικία. Ο Ben-Jacob την ονόμασε ψυχεδελική τέχνη από καλλιέργειες βακτηρίων. «Χωρίς να γνωρίζεις κάτι θα έχεις την αίσθηση πως επιτελείται ένα δράμα», μας λέει.
Με τον καιρό, ο Ben-Jacob ήρθε και κατανόησε τις συμπεριφορές των βακτηρίων. Και μας λέει: «Αν καταλάβεις τον τρόπο που αναπτύσσονται, τότε μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις ως υλικό για να δημιουργήσεις τέχνη. Έχοντας κάποιο λόγο για τα σχέδια που η αποικία παίρνει το μόνο που χρειάζεται είναι ένας επιδέξιος χειρισμός από την πλευρά του επιστήμονα. Για να αφήσεις τα βακτήρια να εκφράσουν την τέχνη τους, πρέπει να μάθεις να μιλάς την γλώσσα των βακτηρίων», πρόσθεσε ο Ben-Jacob.
Τα βακτήρια είναι άχρωμα. Για να τα διακρίνει, ο Ben-Jacob χρησιμοποιεί μια χρωστική ουσία που ονομάζεται χρωστική Coomassie για να βάψει τους μικροοργανισμούς. Τα βακτήρια παίρνουν διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε ανάλογα με την ατομική πυκνότητα του κάθε βακτηρίου. Τότε, δουλεύοντας με φωτογραφίες της αποικίας σε Photoshop, o επιστήμονας μεταθέτει τα μπλε σε ένα φάσμα οποιουδήποτε χρώματος της επιλογής του.
«Εάν πάρεις το ίδιο αντικείμενο και αλλάξεις την φωτεινότητα και τα χρώματα, αυτό πυροδοτεί διαφορετικές διεγέρσεις στο μυαλό μας», μας λέει ο Ben-Jacob. «Σε μερικές περιπτώσεις, και μόνο που χρωμάτιζα (την αποικία των βακτηρίων) και την κοίταζα, με βοήθησε να κατανοήσω μερικά πράγματα, μερικές ιδέες που μπορούμε μετά να χρησιμοποιήσουμε για να καταλάβουμε πώς αναπτύσσουν τα σχέδια». Οι απεικονίσεις τον έχουν βοηθήσει να δει πώς τα βακτήρια συνεργάζονται για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις—τα βακτήρια σε ένα μέρος της αποικίας μπορούν να διαισθανθούν κάτι στο τοπικό περιβάλλον και να στείλουν μηνύματα σε βακτήρια σε άλλα μέρη της αποικίας. Τα βακτήρια ίσως συναντήσουν τροφή, για παράδειγμα, και καταφέρουν να επικοινωνήσουν με άλλα μέλη της αποικίας που βρίσκονται εκεί, έτσι ώστε να μπορέσει να αφομοιωθεί. Με άλλα λόγια, η επιστήμη πληροφορεί την τέχνη η οποία μερικές φορές μετά πληροφορεί την επιστήμη ξανά.
Τα σχέδια στην τέχνη από καλλιέργειες βακτηρίων του Bob-Jacob είναι εντυπωσιακά και υποβλητικά—χωρίς την γνώση του τρόπου που σχηματίζονται, το μυαλό πηγαίνει στα γνωστά φύκια, κοράλλια, σφάγνα, πούπουλα— επίδειξη γεωμετρικών αντικειμένων μορφοκλασματικής μορφής που αγγίζουν τα όρια της ψυχεδέλειας. Ένα μεγάλο μέρος της οπτικής γοητείας της σειράς προέρχεται από την εναλλαγή τάξης-αταξίας στις απεικονίσεις, ισχυρίζεται ο επιστήμονας-καλλιτέχνης.
«Τα βακτήρια πρέπει να διατηρήσουν την τάξη, αλλά και την προσαρμοστικότητα, έτσι ώστε όταν οι συνθήκες αλλάζουν να μπορούν να εναρμονίζονται με το περιβάλλον» μας λέει ο Ben-Jacob. «Τείνουμε να προτιμούμε πράγματα που συνδυάζουν και τα δύο, τάξη και αταξία. Εάν αναλύσεις την κλασική μουσική, είναι ακριβώς το ίδιο. Αυτά που αληθινά μας αρέσουν και μας γοητεύουν είναι πράγματα που έχουν αυτό το μείγμα».
Μετάφραση, απόδοση, επιμέλεια: Μάγδα Παράσχου για το preludiance
Συντάκτης: Grigoris Deoudis Ετικέτες: ειδήσεις, ενθεογόνα, ψυχοδηλωτικά, βακτήρια, ψυχεδελική, τέχνη,
Βακτηριακός Δράκος (Paenibacillus dendritiformis), από τον Eshel Ben-Jacob |
Στις αρχές του 1990, ο
Eshel Ben-Jacob, ένας βιολόγος-φυσικός στο Πανεπιστήμιο του Tel Aviv, και οι συνεργάτες του,
ανακάλυψαν δύο νέα είδη βακτηρίων—Paenibacillus dendritiformis και Paenibacillus vortex. Και τα δύο ποικιλία
βακτηρίων στο χώμα, τα είδη ζουν κοντά στις ρίζες των φυτών.
Paenibacillus vortex που εκτέθηκε σε ουσία χημειοθραπείας, από τον Eshel Ben-Jacob |
Στο εργαστήριό του, ο Ben-Jacob καλλιεργεί βακτήρια σε τρυβλία πέτρι και τα εκθέτει σε διαφορετικές συνθήκες—όπως σε μεταβολές θερμοκρασίας, για παράδειγμα—σε μια προσπάθεια να αντιγράψει λίγο από την μεταβλητότητα του περιβάλλοντος όπου αναπτύσσονται τα βακτήρια. «Η ιδέα ήταν πολύ απλή,» μας εξηγεί. «Αν θες να παρατηρήσεις τις ικανότητές τους, πρέπει να τα προκαλέσεις». Ο φυσικός μπόρεσε να παρατηρήσει τον τρόπο που η αποικία ανταποκρίθηκε στην πίεση των διαφορετικών μεταβολών.
Καθώς ήταν αντίθετος στην ιδέα να αφήσει τα βακτήρια να αναπτυχθούν σε σταθερές συνθήκες, για επιστημονικούς σκοπούς, τα άφηνε να αναπτυχθούν μέσα σε κλίβανο με συγκεκριμένη θερμοκρασία, τα έβγαζε έξω, τα άφηνε και έπειτα τα τοποθετούσε πίσω στον κλίβανο. Κατά διαστήματα, πρόσθετε στα τρυβλία αντιβιοτικά και άλλες επεξεργασίες για να προκαλέσει μια φυσική αντίδραση. Τα βακτήρια διεγείρονταν, επικοινωνούσαν μεταξύ τους προς αντίδραση εκείνων των ερεθισμάτων. Αυτά εξέκριναν ουσίες λιπιδιακής σύστασης επιτρέποντάς τα να κινηθούν, και σχημάτιζαν σύνθετους σχηματισμούς με κουκκίδες και ελικοειδής διακλαδώσεις.
Από την πρώτη στιγμή είδε μια αποικία. Ο Ben-Jacob την ονόμασε ψυχεδελική τέχνη από καλλιέργειες βακτηρίων. «Χωρίς να γνωρίζεις κάτι θα έχεις την αίσθηση πως επιτελείται ένα δράμα», μας λέει.
Κοντινή άποψη από το βακτήριο Paenibacillus dendritiformis, από τον Eshel Ben-Jacob |
Με τον καιρό, ο Ben-Jacob ήρθε και κατανόησε τις συμπεριφορές των βακτηρίων. Και μας λέει: «Αν καταλάβεις τον τρόπο που αναπτύσσονται, τότε μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις ως υλικό για να δημιουργήσεις τέχνη. Έχοντας κάποιο λόγο για τα σχέδια που η αποικία παίρνει το μόνο που χρειάζεται είναι ένας επιδέξιος χειρισμός από την πλευρά του επιστήμονα. Για να αφήσεις τα βακτήρια να εκφράσουν την τέχνη τους, πρέπει να μάθεις να μιλάς την γλώσσα των βακτηρίων», πρόσθεσε ο Ben-Jacob.
Vortex Blue (Paenibacillus vortex), από τον Eshel Ben-Jacob |
Τα βακτήρια είναι άχρωμα. Για να τα διακρίνει, ο Ben-Jacob χρησιμοποιεί μια χρωστική ουσία που ονομάζεται χρωστική Coomassie για να βάψει τους μικροοργανισμούς. Τα βακτήρια παίρνουν διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε ανάλογα με την ατομική πυκνότητα του κάθε βακτηρίου. Τότε, δουλεύοντας με φωτογραφίες της αποικίας σε Photoshop, o επιστήμονας μεταθέτει τα μπλε σε ένα φάσμα οποιουδήποτε χρώματος της επιλογής του.
«Εάν πάρεις το ίδιο αντικείμενο και αλλάξεις την φωτεινότητα και τα χρώματα, αυτό πυροδοτεί διαφορετικές διεγέρσεις στο μυαλό μας», μας λέει ο Ben-Jacob. «Σε μερικές περιπτώσεις, και μόνο που χρωμάτιζα (την αποικία των βακτηρίων) και την κοίταζα, με βοήθησε να κατανοήσω μερικά πράγματα, μερικές ιδέες που μπορούμε μετά να χρησιμοποιήσουμε για να καταλάβουμε πώς αναπτύσσουν τα σχέδια». Οι απεικονίσεις τον έχουν βοηθήσει να δει πώς τα βακτήρια συνεργάζονται για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις—τα βακτήρια σε ένα μέρος της αποικίας μπορούν να διαισθανθούν κάτι στο τοπικό περιβάλλον και να στείλουν μηνύματα σε βακτήρια σε άλλα μέρη της αποικίας. Τα βακτήρια ίσως συναντήσουν τροφή, για παράδειγμα, και καταφέρουν να επικοινωνήσουν με άλλα μέλη της αποικίας που βρίσκονται εκεί, έτσι ώστε να μπορέσει να αφομοιωθεί. Με άλλα λόγια, η επιστήμη πληροφορεί την τέχνη η οποία μερικές φορές μετά πληροφορεί την επιστήμη ξανά.
Paenibacillus vortex, από τον Eshel Ben-Jacob |
Τα σχέδια στην τέχνη από καλλιέργειες βακτηρίων του Bob-Jacob είναι εντυπωσιακά και υποβλητικά—χωρίς την γνώση του τρόπου που σχηματίζονται, το μυαλό πηγαίνει στα γνωστά φύκια, κοράλλια, σφάγνα, πούπουλα— επίδειξη γεωμετρικών αντικειμένων μορφοκλασματικής μορφής που αγγίζουν τα όρια της ψυχεδέλειας. Ένα μεγάλο μέρος της οπτικής γοητείας της σειράς προέρχεται από την εναλλαγή τάξης-αταξίας στις απεικονίσεις, ισχυρίζεται ο επιστήμονας-καλλιτέχνης.
«Τα βακτήρια πρέπει να διατηρήσουν την τάξη, αλλά και την προσαρμοστικότητα, έτσι ώστε όταν οι συνθήκες αλλάζουν να μπορούν να εναρμονίζονται με το περιβάλλον» μας λέει ο Ben-Jacob. «Τείνουμε να προτιμούμε πράγματα που συνδυάζουν και τα δύο, τάξη και αταξία. Εάν αναλύσεις την κλασική μουσική, είναι ακριβώς το ίδιο. Αυτά που αληθινά μας αρέσουν και μας γοητεύουν είναι πράγματα που έχουν αυτό το μείγμα».
πηγή: smithsonianmag
Μετάφραση, απόδοση, επιμέλεια: Μάγδα Παράσχου για το preludiance
Συντάκτης: Grigoris Deoudis Ετικέτες: ειδήσεις, ενθεογόνα, ψυχοδηλωτικά, βακτήρια, ψυχεδελική, τέχνη,